Project Description

VITILITY | MAGALOGUE DESIGN EN PRODUCTIE

DE VRAAG

Vitility is het merk achter handige producten die het leven makkelijker maken. Denk aan krukken, wandelstokken, rollators, douchehoezen en medicijndozen. Dit soort producten hebben een verouderd imago. Uiteraard heeft deze branche een stoffig imago en een oudere doelgroep. Aan de andere kant zijn er veel redenen waarom dit beeld moet veranderen. De 50-plussers van vandaag zijn in niks meer te vergelijken met de generaties voor hun, ook de producten ontwikkelen zich in rap tempo. Ergens vooraan in de ontwikkeling van de branche en het imago staat Vitility, de internationale marktleider op dit gebied. Hun vraag was heel simpel: ontwikkel een opvolger voor onze traditionele catalogus die het beeld van de markt doet kantelen.

HET INZICHT

De traditionele catalogus was zoals je die wel vaker ziet: een opsomming van producten met daarbij alle relevante informatie. Geen merkbeleving, geen mensen, geen lifestyle, geen poespas. Of zoals wij vormgevers het graag zeggen: saai. Daar moest verandering in komen. Niet door de catalogus wat spannender te maken maar door een rigoreuze stap te zetten. Zoetzout vond de oplossing in een magalogue, een kruising tussen een catalogus (gaap) en een magazine (lifestyle). Er was echter op dat moment nog niks dat van betekenis kon zijn voor de opmaak van een dergelijk drukwerk. Geen teksten, geen onderwerpen, geen fotografie.

DE VRAAG

Vitility is het merk achter handige producten die het leven makkelijker maken. Veelal zijn dat producten die bekend staan als hulpmiddelen. Denk aan krukken, wandelstokken, rollators, douchehoezen en medicijndozen. Dit soort producten hebben echter een verouderd imago. Zowel letterlijk als figuurlijk. Uiteraard heeft deze branche een stoffig imago en een oudere doelgroep. Aan de andere kant zijn er veel redenen waarom dit beeld moet veranderen. De 50-plussers van vandaag zijn in niks meer te vergelijken met de generaties voor hun, ook de producten ontwikkelen zich in rap tempo. Ergens vooraan in de ontwikkeling van de branche en het imago staat Vitility, de internationale marktleider op dit gebied. Hun vraag was heel simpel: ontwikkel een opvolger voor onze traditionele catalogus die het beeld van de markt doet kantelen.

HET INZICHT

De traditionele catalogus was zoals je die wel vaker ziet: een opsomming van producten met daarbij alle relevante informatie. Geen merkbeleving, geen mensen, geen lifestyle, geen poespas. Of zoals wij vormgevers het graag zeggen: saai. Daar moest verandering in komen. Niet door de catalogus wat spannender te maken maar door een rigoreuze stap te zetten. Zoetzout vond de oplossing in een magalogue, een kruising tussen een catalogus (gaap) en een magazine (lifestyle). Er was echter op dat moment nog niks dat van betekenis kon zijn voor de opmaak van een dergelijk drukwerk. Geen teksten, geen onderwerpen, geen fotografie.

DE KLUS

Voor dit project hebben we een projectteam samengesteld bestaande uit een tekstschrijver, een vormgever en een fotograaf. Deze drie onderdelen waren van cruciaal belang bij het slagen van dit project.

DE KLUS

Voor dit project hebben we een projectteam samengesteld bestaande uit een tekstschrijver, een vormgever en een fotograaf. Deze drie onderdelen waren van cruciaal belang bij het slagen van dit project.

HET RESULTAAT

Het projectteam heeft op basis van een moodboard het gehele magalogue in beeld gebracht. Tegelijkertijd zijn onderwerpen bepaald. Samengevoegd leidde dit tot een totaalplan dat opgedeeld werd in kleine projecten: interviews, productpagina’s, et cetera. Ieder project werd door het team tegelijkertijd ontwikkeld waardoor het magalogue hoofdstuk voor hoofdstuk ontstond. Het magalogue werd vervolgens het stijlboek voor Vitility, een leidraad voor alle nieuwe uitingen van het merk. Voor de branche werd het een frisse wind of beter gezegd een frisse storm. Vitility toonde hiermee aan definitief een voorspong te nemen op andere merken.

HET RESULTAAT

Het projectteam heeft op basis van een moodboard het gehele magalogue in beeld gebracht. Tegelijkertijd zijn onderwerpen bepaald. Samengevoegd leidde dit tot een totaalplan dat opgedeeld werd in kleine projecten: interviews, productpagina’s, et cetera. Ieder project werd door het team tegelijkertijd ontwikkeld waardoor het magalogue hoofdstuk voor hoofdstuk ontstond. Het magalogue werd vervolgens het stijlboek voor Vitility, een leidraad voor alle nieuwe uitingen van het merk. Voor de branche werd het een frisse wind of beter gezegd een frisse storm. Vitility toonde hiermee aan definitief een voorspong te nemen op andere merken.

POTJE SPARREN

NEEM CONTACT OP

Er is weinig leukers te bedenken dan met andere ondernemers en creatieven sparren over communicatie. Zullen we?